6 dagar och 5 nätter på Gotland

Det var länge sedan jag var på Gotland – i tidiga tonåren och i sällskap av min mor och två mostrar – och min man hade aldrig varit där så nu bestämde vi att det var dags. Tidigt, tidigt en tisdagsmorgon körde vi iväg mot Oskarshamn och färjan till Gotland. Skönt att ha en vilstol på färjan att sova i efter den okristliga uppstigningstiden.

Färjan var framme i Visby kl 14 och där hade vi bokat rum för en natt på Villa Borgen som ligger centralt och bra. Rummen ligger runt en mysig innergård och bilen står gratis på gården intill. När vi kollat in rummet gav vi oss ut i solskenet på Visbys gator. Vi var kaffesugna så ganska snart satt vi på ett kafé med varsin kaffe och blåbärs- och pecannötpaj. Med förnyade krafter strosade vi runt på de kullerstensbelagda gatorna.

På kvällen åt vi middag på S:t Hans Restaurang med utsikt över S:t Hans och S:t Pers ruiner.

Därefter promenerade vi ner mot Almedalen och strandpromenaden och såg solen gå ner vid Kärleksporten.

På onsdagen inhandlade vi först lite god ost, charkuterier och nybakat bröd på Wisby Ost och sedan körde vi norrut längs kusten.

Dagen var molnig inledningsvis men när vi kom till Lickershamn på klintkusten så sken solen igen. En kort promenad genom skogen ledde oss upp till Jungfrun, Gotlands högsta rauk, som sträcker sig hela 27 meter över havet. Rauken har fått sitt namn efter en tragisk sägen om jungfrun Öllegard och hennes älskade Helge som här sägs ha störtat i havet.

Restaurangen i hamnen lockade med baguette, föredömligt spröd och god, med skagenröra och en sådan slank ner innan vi fortsatte mot stenkusten och Bläse Kalkbruksmuseum.

Det är ett museum om arbete förr i tiden i ett stenbrott.

…och på stranden vadar du i vita vackra stenar så långt ögat kan nå.

Slutmålet för dagen är vårt hotell, Fårösunds Fästning, ett modernt designhotell som är inhyst i en bunkerliknande byggnad, omringad av en skog av rostiga järnspetsar.

Inredningen är avskalad och elegant med lokala material som gotländsk kalksten och fårskinn. Personligen tyckte jag att det kändes som ett fängelse med tjocka råa stenväggar, kalla golv och avsaknad av fönster.

I och för sig hade vi fönster och glasdörr utåt korridoren och en atriumgård på andra sidan korridoren, så ljus saknades inte.

Restaurangen hade en takterrass med utsikt mot sundet och Fårö och där åt vi vår frukost och njöt i fulla drag.

Torsdagen var vikt åt Fårö. Det var Bergmanvecka på ön men ingen större trängsel för det.

Först körde vi till Ryssnäs naturreservat och den Engelska kyrkogården där ett 20-tal engelska örlogsmän som avled i kolera år 1854 under Krimkriget vilar. Fårösund var under Krimkriget en örlogsbas för en engelsk-fransk flottenhet.

Vi fortsatte på en liten väg med lösgående får upp till Fårö Kyrka och tittade på Bergmans grav.

Alla har väl hört talas om Kutens Bensin. 1989 köpte Thomas Lindholm den gamla gården Broskogs och började sälja av allehanda amerikanska prylar och inhemskt lump i en av ladorna på gården. För att locka kunder så drog han igång Fårötoppen, en topplista som spelades på en 78-varvare. Gillar man gamla rostiga bilvrak så  är det kanske en kick att komma hit – kul att se i alla fall.

På Kutens restaurang Créperie Tati serveras crépes i alla former som med fördel avnjutes med en fransk cider.

Då solen sken från en molnfri himmel var vi inte helt främmande för ett par timmar på stranden. Sudersand lär ju vara en av Sveriges bästa stränder men vi sökte oss mot den lugnare Ekeviken i stället där vi hittade en varm håla i sanddynerna. Ett snabbt dopp fick det bli för nån värme i vattnet var det då inte. På vägen dit tittade vi till Fårö Fyr.

Sen blev det eftermiddagsfika på Sylvis Döttrar. Tyvärr var saffranspannkakan slut så det fick bli citronpaj istället. Nu var det dags titta på Fårös raukar.

Digerhuvud är Sveriges största raukområde. Här finns hundratals raukar på en 3,5 km lång kuststräcka. De högsta raukarna på Digerhuvud är 8 meter.

På vägen passerar man Helgumannens fiskeläge som ofta har fått visualisera bilden av Gotland i olika sammanhang. Förr var strömmingsfiske en viktig del av försörjningen för många Fåröbor och fiskeläget användes flitigt. I dag finns femton bevarade bodar och det bedrivs fritidsfiske.

På kvällen var det dags att smaka på hotellets gourmetmat. Allt var utsökt gott.

Nästa dag var det dags att dra vidare till vårt sista boende, i Ljugarn. Jag säger boende för hotell är väl fel att kalla det, Frejs Magasin.

”Hotellrummet” var på andra våningen i den här gamla byggnaden. Med en knarrande trappa och ett kök där det lagades mat precis utanför dörren var det inte så lugnt och skönt som man skulle kunna tro. Det fanns inget tvål (som man kunde nå) när man stod i duschen och det tycker jag att man kan begära när det kostar mer än hotellet i Visby centrum. På vägen till Ljugarn gjorde vi ett stopp för förmiddagskaffe i Katthammarsvik.

Till Ljugarn ville jag för de vackra raukarnas och den härliga strandens skull. Och raukarna vid Folhammar naturreservat var precis så vackra som jag mindes.

På lördagen, vår sista dag utforskade vi Gotlands sydspets, Sudret. Första stoppet blev i Burgsvik där vi åt rökt lax till lunch och sedan körde vi den vackra kustvägen ner till Hoburgsgubben.

På vägen ligger i Kättelviks stenmuseum där man tillverkat slipsten i 100 år.

Hoburgsgubben var ett trevligt gammalt troll som höll grannsämja och aldrig var till större besvär. Rauken är vackert belägen högt uppe på en klint. Mindre vackert är att någon målat näsa och ögon gula på honom. I klinten finns flera grottor och den största benämns Hoburgsgubbens matsal.

På kvällen var vi tillbaka i Ljugarn och åt på Bruna dörren som jag hade hört talas om. Det var inte den restaurang jag hade föreställt mig men en god och mättande pizza fick vi i alla fall.

Ljugarns raukar när det begav sig.

Det här inlägget postades i Resor och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.