Påsk = konstrunda

Långfredagen startade med sol och blå himmel och jag fick en motvillig make och en villig dotter att följa med mig på en liten konstrunda. Att jag ändå fick maken med mig berodde på att första stoppet var Ystad Saltsjöbad där Carolina Gynning och hennes mamma Agneta, huserar i påsktid. Här var det folk vill jag lova, och de flesta ur den yngre generationen. Jag gillar verkligen Carolinas tavlor och speciellt gillar jag hennes färgspråk. Jag är en färgmänniska så mycket mer än formmänniska. Hennes nya tavlor känns mycket mer positiva än den utställning jag såg för ett par år sedan i Västra hamnen. Blått är min favoritfärg och som tur är gillar maken den också, så han inhandlade en litografi (bilden) till vårt nyrenoverade rum.

Agneta Gynning gör skulpturer av brons, marmor, glas och gummi. Jag tycker bäst om hennes bronsskulpturer – jag har ett halssmycke, Gudinna, i brons. Carolina har också börjat göra smycken i form av fjärilar, som betyder väldigt mycket för Carolina och som hon också brukar smyga in i sina tavlor. Jag har hittat en i den nyinköpta (uppe till höger).

Efter en rejäl Gynning-dos styrde vi vidare till Abbekås där min kära kollega, Christina Andersson cand.se, deltog med framförallt smycken och stenskulpturer. Där köpte jag detta vackra halsband i makramé och pärlor. Christina gör även alldeles unika armband av vackra knappar som hon letar efter vart hon kommer. På samma gata bor Björn Weiland som målar tavlor. Mest spännande är hans tavlor med strandfynd.

Vår konstrunda avslutades utanför Svedala på Aggarps kvarn och Galleri Kallerholm där jag främst var nyfiken på Lena Henrikssons alster i glasfusing. Eftersom jag själv har gått en kurs i glasfusing kliar det i fingrarna när jag ser allt det vackra hon gjort. Jag blev förälskad i hennes Torso glasskulpturer, men kände att det var sluthandlat för idag. Slut var det också på det fina vädret och det blev blåsigt, kallt, regnigt och ruggigt.

Det här inlägget postades i Konst och har märkts med etiketterna , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

