Helgens mat

Biff Rydberg är aldrig fel. När man köper en hel oxfilé och har skurit ut några fina tornedos blir det alltid några ”hopplösa” bitar över. De fryser man in och plockar fram när man blir sugen på biff Rydberg. Rätten är uppkallad efter hotell Rydberg i Stockholm, men just ikväll går mina tankar till Lennart Rydberg, Malmös legendariske danskung, som nyligen avlidit. Till min Rydberg kör jag samma senapssås som till biff Tartar: Jag blandar till en liten skål till varje person och den innehåller en äggula som blandas med 1/4 tsk Colemans senapspulver, 1/4 tsk socker, 1 tsk vanlig senap, salt, peppar, 1 droppe tabascosås och 1 tsk matolja. Kapris från Santorini smakade också bra till.

Igår lagade jag mat tillsammans med min kusin, då maken var bortrest. Vi har länge längtat efter hälleflundra med pepparrot och smält smör. Jag vet, jag vet – den är rödlistad, men ibland kan man bara inte stå emot. Vi fick tag i en fin bit på 400 gram. Den skulle bakas i ugn, 175 gr, tills den uppnått en temperatur på 55 gr. Funderade på någon grönsak som kunde passa till denna läckra fisk och min chef gav mig ett tips. Man kokar ett blomkålshuvud knappt färdigt, lägger det i en ugnsfast form, penslar med massor av smält smör och klappar in riven ost (jag hade prästost) runt om hela huvudet och till sist, för utseendets skull, doftar man lite paprikapulver över. Gratineras i ugn tills det fått fin färg. Mums.

Det här inlägget postades i Mat och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

