Robert Mapplethorpe på Fotografiska

I elfte timmen, eller åtminstone tionde (utställningen slutar imorgon den 3/10), kom jag igår äntligen iväg till Stockholm för att se Fotografiskas utställning  av Robert Mapplethorpe’s bilder.

Jag måste erkänna att jag inte visste vem Robert Mapplethorpe var förrän jag läste Patti Smith’s bok Just kids i somras. Inte ens i början av boken fattade jag vem han var, jag trodde att han, liksom Patti, skulle utvecklas till musiker.

Inte förrän jag läste om utställningen gick det upp för mig. Och har man läst boken och följt Patti’s och Robert’s förhållande och vänskap på 70-talet där de kämpar för att överleva som poet och konstnär, så blir man onekligen nyfiken på Robert’s bilder. I början av sitt konstnärsskap jobbade Robert främst med att göra collage men fick av en händelse låna en polaroidkamera. Han fotograferade när han hade råd att framkalla bilderna och till en början infogade han bilderna i sina collage. Men så småningom tog fotografierna som konstform överhanden.

Han jobbade nästan uteslutande i studio och arrangerade sina motiv med minutiös perfektion oavsett om det rörde sig om stilleben, kroppar eller porträtt.

En hel del penisar förekommer i hans bilder men de blir aldrig påträngande sexfixerade utan endast vackra kompositioner och bilder.

Fotografiska visar över 200 bilder, alla svartvita, från de allra första polariodbilderna och vidare genom hans alltför korta karriär som erkänd fotograf. Robert dog endast 42 år gammal i sviterna av aids.

Att utställningen sammanfallit med Patti Smith’s tilldelning av Polarpriset och hennes bok Just kids gör den superaktuell och väldigt intressant.

Det här inlägget postades i Konst och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

