När såg du en tysk film senast?

Jag tänkte väl det. Det var inte igår, eller hur? Och jag som har snöat in på franska smala filmer brukar verkligen inte fastna för tyska filmer. Så varför har jag nu sett denna?

Jo, i samband med min födelsedag i januari skulle jag och två väninnor fira med restaurangbesök och bio. Jag kollade Biograf Spegelns utbud och fastnade för den tyska filmen Soul Kitchen: restaurangen som  serverar snabbmat och som jagas av skattmasen och miljöinspektionen. När krögaren Zinos blir lämnad av sin flickvän och drabbas av diskbrock ser allt mörkt ut. Men när han anställer en excentrisk kock och sin kriminelle bror blir ingenting längre sig likt. Hursomhelst visades inte filmen den dag det passade oss att gå så vi såg filmen Trädet, som jag har skrivit om tidigare, i stället.

Som nybliven medlem i Lovefilm kom jag att tänka på den här filmen men jag hade glömt vad den hette. Letade på måfå men hittade den inte. Då gick jag in på Spegelns hemsida och tänkte att jag kanske kunde hitta historik över visade filmer där. Inget napp, tyvärr. Då mejlade jag dem helt enkelt och frågade med min kortfattade beskrivning av filmen och fick svar nästan direkt. Soul Kitchen. Och den känsla jag fick för filmen när jag läste om den visade sig stämma. Det är en härlig feelgood-film av regissören Fatih Akin med en rad karaktärer som man genast tar till sitt hjärta, spelade av utmärkta skådespelare – Se den!

Det här inlägget postades i Film och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

