Wanås konst – ett kärt återseende

Det är fem år sedan jag senast var på Wanås och i år var det Yoko Ono som drog. Tidningarna har varit fulla med reportage om hennes konstverk. De är fyra till antalet – två inomhus och två utomhus. I konsthallen hittar man två konstverk som båda aktiverar besökaren. Mend Piece där du kan laga porslin med snöre och samtidigt laga världen. My mommie is beautiful där du kan sätta upp en bild på din mamma eller skriva några väl valda ord till henne. Porslinslagningen gick väl lite trögt men många ville hylla sin mamma.

I konsthallens innersta, mörklagda del kan man beskåda ett flertal verk av Charlotte Gyllenhammar – de flesta vita skulpturer. Gyllenhammar är representerad sedan tidigare på Wanås med sitt uppochnedvända rum Svindel där man går i taket. Spännande 2002 när det skapades – idag känns det slitet och tråkigt.

Nej, Wanås är som bäst när konstverken samverkar med naturen, i skogen eller i den vackra parken. Jag minns första gången jag var här – jag kände mig som en skolunge på utfärd spänd på att hitta nästa konstverk där i skogen.

Yoko Onos två utomhusverk aktiverar också besökaren – Wish Trees for Wanås – här kan du skriva din önskan på en lapp och hänga i något av träden. Barnen önskar leksaker och föräldrarna en stor lottvinst.

På Yoko Onos Skyladders är det tillåtet att klättra men jag har höjdskräck och håller mig på marken.

I skogen lite varstanns hittar man Anne Thulins röda bollar från 2010, Double Dribble, högt uppe i träden. Detta gillar jag – när man använder naturen i sin konst – liksom Peter Coffins Tree Pants, jeans på trästammarna, som jag såg 2006 (inte kvar längre).

Dotterns och makens favoritkonstverk var Jacob Dahlgrens färgglada labyrint Primary Structure. Återigen ett tåligt konstverk som det går att sitta och klättra på och som funkar fint i skogen.

Jene Highsteins  jättemussla, Grey Clam, breder ut sig i skogen som om den alltid legat där och är som en stor inbjudande naturscen.  

Nytt för i år är också en nyskriven barnbok, Den förtrollade parken, som utspelar sig på slottet och i dess park. Jag samlar på barnböcker och var naturligtvis tvungen att köpa den men jag har ännu inte läst den. Den är  skriven av Astrid Trotzig och Fredrik Söderberg har illustrerat. Den är den första i en serie som ska utkomma en om året om jag har förstått det hela rätt.

Det här inlägget postades i Konst och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

