Det är tillbehören som gör det

Sommartider. Grilltider. Under sommarmånaderna grillas det väldigt ofta hemma hos oss. Maken sköter grillen, med den äran, han är duktig och jag fixar sås, potatis och tillbehör. Grekisk sallad och tsatziki i all ära men det blir lite långtråkigt, så i år har jag gjort det till min grej med nya fräscha tillbehör.

En favorit så här långt är nektarin och sockerärtssallad med sesamdressing. Har bytt ut bladspenat mot rucula – gott det också. I fredags serverade jag salviadoftande lökar till grillad rostas med Jensens favoritsås, nypotatis och caprese-sallad. Lökarna gjorde jag så här: Jag delade knipplök på längden och lade dem med snittytan ner på ett fat med 1/2 dl olivolja och lät dem ligga i en halvtimme. Sen vände jag dem och kryddade med 1 msk rörsocker och 1 tsk rivet citronskal. Skickade ut dem till maken med grillen som grillade dem mjuka. Därefter lägger man dem i en skål och blandar med flingsalt och färsk salvia. Jättegott!

Det här inlägget postades i Mat och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

