Bryan Ferry trollbinder

Lyckliga jag fick äntligen se Bryan Ferry. Sist han var i närheten, på Vega i Köpenhamn för några -ganska många – år sedan, hade vi redan köpt biljetter till en annan konsert på Victoria. Men i kväll på Malmö Konserthus, fick jag äntligen se denne underbart elegante gentleman i mörk kostym och vit skjorta med svart smal slips, sjunga med sin sexiga, känsliga röst. Från första låten, I put a spell on you, var jag trollbunden i dryga en och en halv timme.

Jag vet inte vad jag förväntade mig men jag var oförberedd på ett sådant tryck (fick använda öronpropparna) och en sån snygg show med en videofilm (gjord av en Malmötjej, fick vi veta) i bakgrunden som förstärkte stämningen. Och en Bryan Ferry på sådant toppenhumör. Och en sån fantastisk publik som bara älskade att vara där.

Bryan Ferry spelade munspel, keyboard och visslade och trädde emellanåt tillbaka för att låta sina duktiga musiker glänsa: två trummisar, en underskön tjej, Jorja Chalmers, som spelade saxofon och klarinett, en basist, två fantastiska gitarrister – den ene såg ut som 15, men det var han nog inte – Ollie Thompson, den andre såg ut som 75, men det var han nog inte – Chris Spedding, och så pianisten, också han en äldre herre, Colin Good, i vit skjorta och fluga, två körtjejer och två dansare.

Tårarna kom till första låten och till Let’s Stick Together i slutet och däremellan var jag bara lycklig.

Det här inlägget postades i Konsert och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

