Konstrunda med Miataklubben

Spänningen var stor när jag begav mig till Staffanstorp för att möta upp med de medlemmar i Miataklubben som anmält sig till årets första gemensamma utflykt – Konstrunda 2011 på långfredagen. Miata är enligt uppgift världens mest sålda cab (från Mazda) och 21 sådana samlades på Skåneplantors parkeringsplats vid tio-tiden. Flest röda . Någon vit. Blå. Grön. Silverfärgad. Kanske någon svart. Jag var inbjuden att åka med i Peters välputsade ögonsten, uppmanad att klä mig varmt. Men vädret var absolut fantastiskt så en del av plaggen åkte av.

Första stoppet var i Häckeberga gamla skola där Conny Nyström visade sina färgstarka tavlor. Vi körde vidare på vackra vårvägar med vitsippor, bokar på väg att slå ut, rådjur och glador. Men mest imponerande var att 21 bilar kunde hålla ihop i konvoj med all trafik som var ute på vägarna denna dag. Många andra bilister stannade för att släppa förbi oss och överallt vi kom väckte vi uppmärksamhet och folk stannade upp och vinkade till vår långa karavan.

Färden gick vidare i lugnt mak till Romelegården där en mängd konstnärer ställde ut. Men nu var Peter och jag kaffesugna så vi köpte fika och medan jag betalade började Peter prata med en av konstnärerna och Peter påstod att vi också kände varandra. Där stod vi och glodde på varandra – och ja, det var något bekant över honom. Då säger han mitt namn och det står fortfarande still tills Peter säger: Marmelad. Varför killen hade detta lustiga smeknamn minns jag inte, Jan-Åke Persson. Honom har jag inte sett på 35 år och nu målar han vackra akvareller! Jag hann tyvärr inte se så mycket av de övriga konstnärerna för det blev ett långt snack med Jan.

Nästa stopp var gamla Alunbruket i Andrarum, vackert beläget vid Verkaån. Här kunde man beskåda Helena Bergenruds stillsamma grafik och njuta av den vackra naturen. Vi fortsatte vår färd genom Brösarp och kom till slut fram till Vitaby där en medlem i Miataklubben, Robert de Maré, fotograf, ställde ut tillsammans med 7 andra fotografer. Överallt lyckades vi parkera 21 bilar samtidigt och det var bara en bil som körde fel vid ett tillfälle, men han vände snabbt och körde ifatt oss andra. 

Nu var vi verkligen hungriga och många fingrar rotade i chipsskålen, men man blir bara hungrigare av att käka sånt. Nu väntade påskbuffé, äggakaga, maffiga räkmackor, stjärnskott och annat gott på Sjöbo Gästis. Och sedan sa vi farväl till alla trevliga medresenärer och styrde kosan mot hemmet i Malmö.

Till sist en liten film, Konstrundan 2011, som Kenneth knåpat ihop.

Det här inlägget postades i Konst, Vanliga dagar och har märkts med etiketterna , , , , , , , . Bokmärk permalänken.