Nytt kalas med ny diskmaskin

Jag är så glad för min (ja, vår då) nya diskmaskin, en Miele G5830. Herregud, så mycket man får in i denna maskin. Extra härligt när man haft kalas med mycket porslin och glas. Jag är speciellt imponerad av alla smarta ändringar man kan göra beroende på vad man vill få plats med i maskinen. Höga vinglas, stora pizzatallrikar – t o m flaskhållare så att mina vattenkaraffer står säkert. Och så mycket det får plats – på bilderna ovan har jag fått in 10 vinglas, 6 ölglas (kolla bestickskorgen som kan skjutas åt sidan för att få plats med höga glas), 8 vattenglas, 2 konjakskupor, 2 likörglas och 11 kaffekoppar, -fat och -assietter. Vilken lycka!

Kalaset då? Jodå, det gick bra. 11 personer utfordrades med 3 snittar – en med ägg och sill, en med rökt lax och limecremefraiche och en med brie och min goda plommonmarmelad med ingefära, chili och rom. Därefter bjöds det baconlindade kycklingfiléer med örtsås och potatiskroketter. Till kaffet år vi en syrlig citrontarte med lättvispad grädde – receptet hämtat ur Femina. Lättbakad stod det. Sen står det att man ska vispa fyllningen över svag värme tills den tjocknar lite. Tjocknar lite, när är det? Jag vispade och vispade tills jag inte jitte mer – och det blev bra. Fast lättbakad – jag vet inte det.

Det här inlägget postades i Mat, Vanliga dagar och har märkts med etiketterna , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

