Fest i vårens tecken

Detta bildspel kräver JavaScript.

Jag är så trött på denna vinter. Den varade länge i fjor också men då började den inte lika tidigt. Igår sken i alla fall solen och vi hade bjudit några vänner till fest med vårtema. Maken köpte våröl på Bolaget, S:t Eriks Våröl, som var god – jag tyckte den smakade fläder. Dukningen blev väl fin med rosor och rosa ginst som blickfång? Allt upplagt för en trevlig kväll med goda vänner. Enda orosmolnet var diskmaskinen som har krånglat en längre tid. Jag fick gästerna att be, inte bordsbön, men väl en bön om att diskmaskinen skulle fungera.

Förrätten hämtade jag från programmet ”Mauro och Pluras kök” – Mauros asiatiska tartar – en elegant liten laxbakelse. I TV-rutan. Och på bild. Men säg den lax som förblir så röd när den blandas med lime, massor av avokado och soja. En trist grå anrättning blev det, tyvärr. Smaken var det väl inget fel på men ingen höjdare heller.

Då blev huvudrätten väldigt mycket bättre. Jag bjöd på Salviastekt fläskfilé med fikon fast jag serverade den inte som en sallad utan tillsammans med Rostad Amandinepotatis med ostcreme, rosépepparsås och en sallad. Till det drack vi ett gott spanskt vin, Don Jacobo.

Amandinepotatis är en trevlig bekantskap som jag upptäckte på bondens egen marknad på Drottningtorget i höstas. Jag köpte ett kilo och fick tipset att rosta dem i ugn. Detta är variation som blir vansinnigt god och som garanterat gör succé. Se till att potatisen blir mjuka bara – det tar mer än 20 minuter i min ugn.

Desserten var enklast tänkbara och en flirt med vår och sommar: Limemarinerade jordgubbar med vaniljglass. En liter fina jordgubbar, mina var från Spanien, blandas med ½ dl florsocker rivet skal och saften från två limefrukter. Låt dra ett par timmar och njut.  

Hur gick den då med disken? Alla var snälla och hjälpte till att skölja och trava disken på diskbänken men jag vägrade låta dem diska. Efter två omstarter idag gick diskmaskinen slutligen igång men dålig värme gör att det inte blir riktigt rent.

Det här inlägget postades i Mat och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

