Nya Barbiedockor

 

Jag bara älskar mina tre Pop Life Barbiedockor. Den med det röda håret, Kelly, köpte jag för länge sedan och har sedan dess spanat efter de andra två. Nu hittade jag dem på rea på The Doll Genie och slog till – billig dollar men dyrt porto och dyra tullavgifter i Sverige. Då blir man ganska sur när man packar upp dockorna bara för att upptäcka att istället för den svarta dockan, Christie hade de packat ner Kelly, den jag redan hade. Några mejl och dagar senare har jag så fått rätt docka, utan några avgifter, plus att jag fick behålla den felpackade dockan (som nu ligger ute till försäljning på Tradera).

Anledningen till att jag gillar de här dockorna är de 60-talsinspirerade kläderna. Det svart-vita OP-modet, kortkort, jumpsuits (vad kallade vi dem?), höga vita lackstövlar, smycken i plast i geometriska former – det var mina tonår det. Och Twiggy. Fotomodellen som gav en hel ungdomsgenerations klädmode sitt uttryck.

Helst skulle jag ju vilja ha Twiggy som Barbiedocka. Det finns en från 1967 som jag gärna skulle se i min lilla samling. Inte så snygg outfit, dock. Och dockan ser ju väldigt ‘plastig’ ut.

Snygg är däremot Franklin Mints docka från 2001 och den medföljande garderoben.

Det här inlägget postades i Barbie och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

