Cyklist – med livet som insats

Det är inte en fråga om om utan en fråga om när jag kommer att råka ut för en olycka på Malmös gator. Jag blev nästan påkörd igår. En bil körde i hög fart så nära mig att han körde på min väska som hängde på höften. Det var ett under att han (jo, det var en han) inte körde i cykelstyret som sticker längre ut än min väska. Förmodligen var det hans backspegel som tog i väskan och en backspegel sitter i de flesta fall lägre än mitt cykelstyre. Stannade han? Nej. Men jag stannade med hjärtat bultande och gråten i halsen.

Jag cyklar till och från jobb varje dag, den mesta sträckan på cykelbana – ändå inträffar det incidenter varje vecka som skulle kunna resultera i en olycka.

Malmös bilister är paniskt rädda för att slita ut sina blinkers. Mer än varannan bilist struntar i att blinka, enligt en undersökning som Motormännen gjort. Ett annat irriterande beteende är alla de bilister som tycker att ingen gata är för smal för en u-sväng, totalt obekymrade över att de hindrar andra trafikanter. Som cyklist är det extra läskigt när en bil kör om, kör in till höger trottoarkant som om han tänkte parkera, bara för att tvärt svänga vänster mitt framför cykelhjulet på en. UTAN att blinka, naturligvis. Andra trafikfällor att se upp med som cyklist är bilar som ska svänga höger när jag ska rakt fram på cykelbanan, utfarter över cykelbanor och bilister som slår upp bildörren utan att se sig för.

Men jag älskar att cykla – och jag lever än! ♥

Det här inlägget postades i Vanliga dagar och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

