En ny fransk film – trodde jag


Jag hade läst om Trädet, L’arbre, filmen som avslutade Cannesfestivalen. Jag var helt övertygad om att den var fransk och att det talades franska – dels för att jag sett det franska ordet för träd i samband med filmen och dels för att Charlotte Gainsbourg har huvudrollen. Hon har förvisso en engelsk mamma, Jane Birkin (tillsammans med Serge Gainsbourg, han med Je t’aime… moi non plus, ni vet) men hon lever i Frankrike och är gift med en fransman. 

Nåväl, inte nog med att jag själv trodde att filmen var fransk, jag lurade även mina två bästa vänner och invaggade dem i denna villfarelse. Och lockade med dem att se denna film på den lilla biografen Panora i Malmö. Jag bokade biljetter. Onumrerade, visade det sig. Olönt att boka då!

Eftersom filmen inte skulle börja förrän kl 20.45 bestämde vi oss för att gå ut och äta innan. Eftersom jag fyllt år blev jag bjuden och valet av restaurang föll på Mosaik – en tapasrestaurang – på Stortorget. Vi åt Firinda karides – bakade räkor med vitlök, chili och tomat, bruschetta  – utan tomat!!! är det bruschetta då?, papatas aioli – friterad potatis, Vitello tonnato – kalvfilé med tonfisk-och kaprisdressing och därefter en osttallrik med tre små ostar. Inget fel på maten, men inte outstanding heller. Två glas rött fick fart på käkmusklerna och stämbanden och plötsligt var det dags att styra stegen mot biografen. Kullerstenarna på Stortorget hade blivit glashala i det disiga frysgradiga vädret men vi kom dit i obrutet skick.

Vi var väl en femton personer som slog oss ner i den lilla biosalongen. Femton personer som ska se film är väldigt tysta. Därför hördes vår besvikelse när vi upptäckte att de talade engelska på vita duken. De där glasen vin gjorde kanske också att vi lät lite mer. Shit!

Filmen utspelas i Australien och Charlotte Gainsbourg spelar en fyrbarnsmamma som förlorar sin man efter att han fått en hjärtattack och kört in i det stora trädet som står utanför familjens hus. Deras dotter, Simone, som var med i bilen när pappan dog, får för sig att faderns själ har intagit trädet och klättrar varje dag upp i det för att ”prata” med honom. Mamman avfärdar dottern men när hon träffar en ny man ramlar en stor gren in i hennes sovrum och hon ser på trädet med nya ögon.

Det här inlägget postades i Film och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

