Vårrabatt

Jag läste om årets första snödroppar som siktats bakom en parkbänk i Visby tidigare i veckan. Tog en runda runt huset och på södersidan där snön är borta invid huset kunde jag minsann se det som ska bli krokus, snödroppar och pärlhyacinter försiktigt sticka upp ur jorden. När jag kommit in i huset tog jag mig an uppgiften att slakta två julgrupper och istället försöka skapa en vårrabatt i kruka. Inspiration fick jag av ett arrangemang som jag inhandlade till en arbetskamrat som vi uppvaktade idag med anledning av att hon fyllde 65.

Hos Blomsterpigan på Hamngatan i Malmö hade man fina vårlökar bl a frittilaria – kungsängslilja – som Hannu Sarenström fick oss att älska i tv-programmet Gröna Rum (tror jag att det var) när han kröp fram i ett hav av kungsängsliljor filmade ur grodperspektiv. Frittlilariorna fick sällskap av blåsippor, pärlhyacinter och tulpaner inramat av fina körsbärskvistar i en vacker terrakottakruka i Blomsterpigans arrangemang. Pricken över i:et var konstgjorda snökristaller som såg precis så verkliga ut att man var övertygad om att de höll på att smälta. 400 spänn kostade konstverket och det var jag ju inte riktigt sugen på att betala själv.

Jag inhandlade emellertid en frittilaria, en blåsippa och kompletterade med scilla och tulpaner från Capri Blomsterhandel på Hansa. 3×10 tulpaner för 99kr – underbar tulpanfrossa. En glasskål letades fram. Jag gick ut och klippte några forsythia-kvistar från trädgården och så skapade jag MIN vårrabatt. Resultatet? Nja, nån florist är jag ju inte och jag har långt kvar till proffsen på Hamngatan, men visst är det vårkänsla i min skapelse, eller hur?

Resten av tulpanerna får trängas i min Alvar Aalto-vas – härliga tulpaner som man verkligen kan glädjas åt i januari.

Nöjd med mitt verk tog jag en liten vilopaus i fälld fåtölj när maken kom hem – med en bukett tulpaner!!!

Men det blir aldrig för mycket av det goda så dessa placerades i min favorit-tulpan-vas. Tulpanerna blir så vackra i den vasen där de inte står käpprätt raka utan vackert lutade mot kanten.

Det här inlägget postades i Vanliga dagar och har märkts med etiketterna , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

