Fashion på Fotografiska

Jag var i Stockholm igår och hade då planerat in ett besök på Fotografiska för att titta på utställningen Fashion, men på grund av försenat flyg och en förvirrad taxichaufför som inte kunde hitta dit blev besöket tyvärr alldeles för kort.

Första bilden jag möttes av var en underbar bild av Richard Avedon på Brigitte Bardot. Jag tittade stressat vidare och upptäckte snart att jag gick och letade efter Twiggy. Hon måste ju bara finnas här – men nej. 

Om man gör en utställning om modefotografi är det snudd på tjänstefel att inte ha en enda bild på Twiggy – världens första supermodell. Visserligen vill man med utställningen förmodligen framhäva konsten i modefotografierna, men man kan inte bortse ifrån att motivet är det viktigaste. Fotografen har en uppdragsgivare och Twiggy var den som kunde föra fram budskapet och som alla uppdragsgivare slogs om.

Hon var min stora idol. Jag var bara 11 år när hon slog igenom 1966 men hon gjorde skillnad även i min barnsliga värld. Plötsligt var jag intresserad av mode. Kostym på tjejer blev högsta mode. Det fanns emellertid inte så många modeller att välja på i Malmös affärer. Jag var lycklig som hade en mor som kunde sy min drömkostym – knallgul med lila knappar. (Jag har kvar knapparna). Tjejerna i klassen på Rörsjöskolan var avundsjuka. Det var t o m en tjej som bad om att få ärva den när jag växt ur den (jag var lång för min ålder och hon var kortväxt). Jag minns inte om det blev så. Något år senare var det absolut rätt med overall och då sydde mor en underbar grön sådan. Dessutom skulle alla klippa sig som Twiggy (jag klädde inte i frisyren och lät snabbt mitt hår växa ut igen).

Innan Twiggy slog igenom skulle modellerna se världsvana, eleganta och sofistikerade ut – Twiggy hade ett annat uttryck. Hon tittade ofta rakt in i kameran, utmanade åskådaren med blicken. Istället för att stå med knäna tätt ihop och fötterna isär stod hon med fötterna ihop, med ”hemlängtan”.

Tillbaka till utställningen. Irving Penn var representerad med några fina bilder, bl a en kvinna med avsparkade skor vid ett cafébord.

 Jag gillar också Michelangelo di Battista & Tina Bernings 4 bilder där modellernas ansikten blivit levande konstverk med påklistrade lakritsremmar (?). 

Till sist måste jag nämna Camilla Åkrans som jobbat med starkt solljus och skarpa skuggor – som blivit en serie effektfulla bilder.

Blev Twiggy inte fotograferad av de representerade fotograferna? Jodå. Nämnda Richard Avedon har fotograferat henne, bl a en underbar bild med mycket hår som är mer konst än mode. Tyvärr inte med i utställningen.

Utställningen pågår under perioden 24/9 – 2/1 2011

Det här inlägget postades i Konst och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

