Bara disken kvar

Då var årets gåsamiddag tillsammans med familjen, min bror och svägerska avklarad. Gästerna verkade nöjda och av Birgitta fick jag en chilipepparkrans som hon hade köpt i Budapest. Fräckt!

Tillagningen av gåsen gick bra – jag börjar få rutin. Det viktigaste när man tillagar en gås är att stoppa in den i en stekpåse. Det finns stora för gäss, kalkoner och stekar upp till 10 kg. Min 6-kilosgås fick nätt och jämnt plats. Varför ska man ha stekpåse? Ren självbevarelsedrift – gåsen är en fet fågel och fettet det stänker ner hela ugnen vilket, i förlängningen, innebär merarbete i form av att rengöra ugnen. Inget man längtar efter kan jag säga. Näst viktigast är att göra hål i påsen (på ovansidan) annars är det risk att påsen spricker av trycket och då står man där med skitig ugn i alla fall. Och på ovansidan för att det samlas en avsevärd mängd vätska i påsen, över en liter, iform av fett och sky. I år fyllde jag gåsen med äpplen, apelsin, ingefära, katrinplommon, färsk timjan och rosmarin. Det gav en härlig smak, inte minst på skyn som ju är basen i den underbara såsen (med madeira och mycket vispgrädde). Till gåsen åt vi hasselbackspotatis, brysselkål, äpplemos och rödkål. Rödkålen blandade jag med torkade tranbär och grovhackade valnötter. Det var riktigt gott.

Före gåsen åt vi hummersoppa – för svartsoppa är det ingen som gillar. Det var första gången jag gjorde hummersoppa. Först tog jag hand om köttet från stjärt och klor och sedan gjorde jag en fond på skal (finkrossat) skrov, lök, morot, buljong och en skvätt konjak. Fonden silades och koktes ner till hälften, fick sällskap av mjölk och vispgrädde och smakades av med cayennepeppar och lite mera konjak. Viktor tyckte det var för mycket cayenne, och jag är böjd att hålla med honom. Men Martin tyckte det var den som ‘gjorde’ soppan. Tur att vi är olika.

Mellan mat och kaffe och ‘Jennys äppelkaka med knapertak’, hade vi lite oorganiserad frågesport i form av Systembolagets quiz som de delar ut till ungdomar som visar leg. Viktor glänste (som vanligt) när det gällde musik och sport. Själv tog jag några frågor om konst och litteratur. Ingen vann (oorganiserat som sagt) men det var roligt att konstatera att vi kunde svara på nästan alla frågor.

Det här inlägget postades i Mat och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

