Medelhavskväll i mars

Jag kom med förslaget att vi skulle laga Bouillabaisse, dels för att jag aldrig ätit det och dels för att jag gärna skulle vilja lära mig att laga det. Ångrade mig när såg receptet i min gamla kokbok, men Monica hade ett bättre recept och bra kontakter med fiskhandlare så vi bestämde oss för det. Fransk huvudrätt alltså. Jag hittade en förrätt med spanska råvaror och marängkorgarna med kiwi kändes också – medelhav.

 
Sara körde mig och Monica ut till Agnetha, medan Mats tog med sig Björn och Håkan till Let´s Go för bl a golfspel.
 
Agnetha hade redan dukat, men hade problem med att bryta servetterna. Solfjädrar skulle det vara. Ewelina letade på internet  och vi fick till slut rätt på tygstyckena.
 
Efter att ha hällt upp vars ett glas vitt vin började vi arbetet. Tänk va lätt det går och vad roligt det är när man gör jobbet tillsammans.
 
Till förrätten skulle jag göra en fikonkompott som skulle serveras med serranoskinka och manchego-ost, som är en spansk fårost. Fikonkompotten skulle göras av färska fikon, calvados, honung, ingefära, stjärnanis, tabasco, purjolök och vitlök. Inga konstigheter, men vi diskuterade om fikonen skulle vara hela, delas eller kanske rentav gröpas ur. Jag valde delade. I med allt i en kastrull och värmde i 20 minuter.
Till förrätten drack vi rött vin: Killawarra Shiraz Cabernet Sauvignon.
 
Monica hade fått tag på lax, gös, färska räkor och musslor till vår bouillabaisse. Hon började med att skära fänkål och purjolök, fräste det i olivolja och hällde på vin och fiskbuljong. Hon skållade, skalade och kärnade ur tomater. De färska musslorna tvättades noga för att läggas hela i soppan. Räkorna skalades och fisken filéades och skars i bitar. Hon fräste fisken som hastigast för att den skulle få mer smak. Strax innan servering lade hon i fisk och räkor.
Agnetha hade letat upp farmors gamla servis inne hos Bisse. Underbart vackra tallrikar och en soppterrin som verkligen gjorde soppan rättvisa (och mig grön av avund). Soppan serverades med ugnsrostade baguette-skivor och en aioli gjord på potatis. Till detta drack vi en Chardonnay; Fleur du Cap. Mycket gott!
 
Desserten basade Agnetha för. Hon vispade till en marängsmet, klickade ut sex toppar på en plåt och gjorde en fördjupning i dem med vattensköljd sked. Och så in i ugnen 100 gr i en timme (+lite till). Fyllningen bestod av, om jag minns rätt, filadelphiaost blandat med vispgrädde och kiwibitar. Väldigt gott med philadephians sälta tillammans med det söta. Till det drack vi ett sött sauternes-liknande vitt vin: Chateau Menota.
 
Kaffe, konjak och chokladtryfflar på det – vad mer kan man begära!
Det här inlägget postades i Mat. Bokmärk permalänken.

Kommentera

