Polackagryta i det gröna

Lördagen den 17 juni var det dags för killarna igen. Platsen var Grevie och det var en underbar sommardag. Agnetha tog med mig och Monika till Tirups Örtagård. Naturligvis föll jag för att handla. Det blev en Mose brinnande buske och en konstig sorts salvia. Får väl se var jag kan peta ner dem. Vi körde en sväng om Tottarps skola där Agneta jobbar (jobbade) och Anders Perssons stuga som brann upp i visan (står i ljusan låga). Jag introducerade en ytterligare en vers på visan:
I:Per i backastua
Per i backastua
borstar sina stövlar fina:I
I:Vet ni varför
vet ni varför
jo, han ska gifta sig med Lina:I
 
Väl tillbaka sjönk vi ner i vars en trädgårdsstol med vars en fläderblomsdrink i handen och jättegoda smördegsinbakade starka korvar som tilltugg. Jag hade nog väntat mig att vi skulle bli bjudna på grillat – men nej. Mats lärde oss ett nytt tillagningssätt, nämligen i lerkrus över öppen eld. De hade fyllt ett lerkrus med potatis, lök och kycklingdelar. Kruset placerades över öppen eld och där skulle det stå i exakt en timme medan Mats hela tiden lade nya pinnar på brasan. Polackagryta kallas fenomenet, utlärt av polacker som varit här och jobbat. Det var mysigt att sitta vid elden, känna dofterna och vänta på maten. Grytan smakade fantastiskt och måltiden avslutades med goda ostar och marmelad. Jag var en aning trött, vilket alla hade roligt åt, eftersom jaag varit i Köpenhamn med jobbet på fredagen, så jag slumrade till lite efter maten.  
Men vad gjorde det, de andra snackade så bra utan mig. Retar mig att jag glömde , bara.
Det här inlägget postades i Mat. Bokmärk permalänken.

Kommentera

